September 27, 2008

almond london



hoyeehh..aye da nk dkat ni..tgl bape2 ari je ag...kowang...lau tyme aye..suke mkn aper???lau okf..suke makn almond london..huhu..sedap ni biskut...besh oii..ngan coklat dia.....huh..nikmatnyeeeeeeeee.....mmg 1 balang tu...lau okf xabes..mmg siap arh..tp..1 balang...bkn 1 jam taw....hiks..ade la lam 2 ari kot..eh..lam 1 ari..tu pown ade gak org yg menyampuk tyme kita mkn..harharhar..besh taw almond london nieh...eh..sape nk blaja wat almond london??meh baca meh..okf wat bg taw cara2 nk wat almond london ni....buat taw..n..kpd sape yg buat tu..sila2 la inbite okf g umah kowang..meh okf tlg abeskn almond london..hiks..

credit to pn noraini...

kat sni ade cara2 nk buat dan bahan2nye..kowang try la buat...mane taw kot2 nnti bole jual kueh aye lak...

Bahan-bahan :

(A)
250 gm mentega
150 gm gula kastor
450 gm tepung biskut (cap Red Rose)
100 gm tepung jagung
1 1/2 sudu teh serbuk penaik
1 sudu teh emplex (perangup biskut)
1 biji telur
1 sudu teh esen vanila

(B)
150 biji badam, dibakar
100 gm badam cincang , dibakar
150 keping cawan kertas bewarna hitam

(C)
500 gm coklat masakan
1 sudu teh coco butter

Cara Membuatnya :
1. Ayak tepung gandum, tepung jagung, serbuk penaik dan emplex. Ketepikan.
2. Pukul mentega dan gula hingga kembang dan putih. Masukkan esen vanila dan telur. Pukul lagi hingga sebati.
3. Pindahkan ke dalam mangkuk lebih besar. Gaulkan tepung sedikit-sedikit hingga menjadi doh yang lembut. Tutup doh dengan plastik dan rehatkan 20 minit.
4. Ambil sedikit doh dan bulatkan. Masukkan badam dan buatkan bentuk bujur. Susun dalam dulang pembakar.
5. Masukkan biskut dalam oven yang telah dipanaskan dan bakar selama 25 minit hingga masak dan berbau wangi. Sejukkan biskut dalam dulangnya sebelum dialihkan ke dalam bekas lain.
6. Untuk membuat coklatnya, panaskan coklat secara double-boiler hingga cair. Masukkan coco-butter dan kacau hingga cair.
7. Celupkan biskut dan angkat dengan garfu. Letakkan dalam cawan kertas dan hiaskan dengan badam cincang. Biarkan coklat beku sebelum menyimpannya.

Tip:
Untuk mempercepatkan coklat beku, masukkan satu dulang biskut yang telah bersalut kedalam peti sejuk.Biarkan 10 minit hingga ia beku. Keluarkan.

ha..pn noraini siap bg tip ag tu..ape lg kowang..salin la resipi ni..dan jgn lupe..buat tu..bg la insan tersyg merasa hasil air tgn kowang..mesti si dia jatuh ati trussss..kann??try taw kt umah..jan try kt blog uda la..tenks pn noraini...

1 comment:

Shaofie said...

perlu ke entry sme ngn riana...
hahaha..
ehh!!bukan makroh ke tunjok2 mknn nih??
felik laa...